Detik waktu

Tuesday, September 21, 2010

PERMOHONAN KEMASUKAN KE MAKTAB RENDAH SAINS MARA TINGKATAN EMPAT TAHUN 2011 SEMENANJUNG MALAYSIA


Syarat-syarat mendapatkan no pin MRSM :

Syarat Kelayakan Kemasukan MRSM (Tingkatan 4):

  1. Pelajar Bumiputera Tingkatan Tiga di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak dan Pelajar Bukan Bumiputera Tingkatan Tiga yang sedang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan di Semenanjung Malaysia.
  2. Mendapat sekurang-kurang 6A 2B (A dalam Sains dan Matematik) dan tiada gred C, D atau E dalam subjek teras dalam PMR.
  3. Markah yang tinggi dalam UKKM.
  4. Pelajar perlu mengisi borang permohonan dan menduduki Ujian Kecenderungan Ke MRSM (UKKM) sebagai prasyarat Kemasukan ke Tingkatan 4 MRSM.
  5. Pelajar yang menuntut di sekolah Berasrama Penuh Kementerian Pendidikan (SBP, SBPI) dan SMKAdi bawah (JAPIM) Kementerian Pelajaran tidak layak memohon.

Cara Membuat Permohonan ( secara online ):
  1. Pemohon yang mendapat sekurang-kurangnya C dalam subjek Matematik dan Sains dalam Percubaan PMR Tingkatan 3, hendaklah datang ke Pejabat MARA Negeri/Daerah yang berdekatan untuk mendapatkan nombor pin.
  2. Pemohon hendaklah membawa salinan Kad Pengenalan, Surat Beranak serta Keputusan Peperiksaan semester 1 Tingkatan 3 yang telah disahkan semasa membeli borang. Tidak lupa juga nombor angka giliran. Sebaiknya bawa bersama dokumen asal untuk rujukan berikutan borang yang terhad.
  3. Pelajar yang memohon akan dimaklumkan oleh PMN/PMD mengenai tarikh, masa dan tempat ujian.

Rujukan tambahan, sila ke laman web rasmi
Majlis Amanah Rakyat (MARA)

No comments:

Post a Comment