Detik waktu

Tuesday, July 20, 2010

USAH PERSOAL BIASISWA KHAS PELAJAR MELAYU

THURSDAY, JULY 1, 2010


PEMBERIAN biasiswa khas untuk pelajar Melayu melalui agensi seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA) tidak wajar dipertikaikan oleh mana-mana pihak, termasuk rakan komponen dalam Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.

Bagaimanapun, kriteria untuk seseorang pelajar mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang diagihkan kepada pelajar berbilang kaum di negara ini perlu dikekalkan. “Peruntukan biasiswa untuk orang Melayu melalui agensi seperti MARA tidak boleh dipersoalkan mana-mana pihak, malah tidak ada sesiapa boleh bandingkan biasiswa JPA dan MARA kerana tindakan itu seolah-olah mempersoalkan Perlembagaan. “Pihak yang mempertikaikannya mungkin mempunyai agenda tersembunyi, malah tindakan ini seolah-olah mempertikai hak istimewa orang Melayu serta memperkecilkan Perlembagaan negara.

“Jika ada pelajar bukan Melayu tidak mendapat biasiswa JPA, jangan dijadikan asas menuduh kerajaan bertindak tidak adil, kerana pada masa sama, ada pelajar Melayu yang cemerlang juga tidak mendapat biasiswa berkenaan,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, semalam.

Dalam isu berasingan, Dr Puad berkata, beliau akan mengemukakan usul mengenai pembinaan jambatan kedua di Johor, seperti yang pernah dirancang kerajaan sebelum ini pada mesyuarat UMNO Bahagian Batu Pahat, yang akan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

No comments:

Post a Comment